hoping!!

Saturday, 26 January 2013

Aku bunga tahi ayam..

Ini kisah aku.. camana aku boleh di sini.. begini ceritanya..

Aku dari sebutir benih yg dah rosak.. tiba-tiba ada orang ambi aku..orang tu x pasti aku bunga apa.. tapi dia ambil juga sebab dia nak tahu..pastu dia bawa aku pulang..

Aku ditanam ke dalam pasu yang hampir pecah..hari demi hari berlalu..aku terus tunggu dan tunggu..tapi tuan aku tak bagi air sedikit pun untuk aku..aku dahaga..tapi aku tak mampu nak minta...

Satu hari tu, dia datang lawat aku..aku ingat dia datang nak bagi air..rupanya..dia sumpah2 aku sebab langsung x berbunga..aku sedih..tapi aku tak mampu untuk menangis..Aku lihat sekeliling, bunga lain sudahpun mekar..mereka bertahan..dan aku akan pastikan aku juga..

Tuan aku datang cuma sekali seminggu..itupun untuk melihat apa jenis bunga yang aku keluarkan..bukan untuk memberi air walau sedikit..mujur Allah menyayangiku.. hujan turun sekurang-kurangnya 2 kali seminggu..Aku bersyukur..

tak lama lepas tu..aku tiba2 terdengar bunyi bising.. bising sangat..rupa2nya tuan aku bergaduh.. dengan siapa aku pun tak tahu.. gara2 marah punya pasal.. tuan ambil aku dan hentakkan aku ke lantai..tuan...rasanya sakit sangat..tapi malangnya aku tak mampu mengadu sakit..

Lama aku dibiarkan di lantai.. aku tidak pasti apa yang berlaku.. mungkin hampir 2 hari... mujurlah seorang lelaki datang kutip aku..masukkan aku balik dalam pasu..gembur tanah pada aku.. aku berterima kasih..tapi sayangnya dia x mampu mendengar..

tak lama kemudian bunga aku pun bercambah... bunga aku mekar lambat sangat..hampir setiap hari tuan aku merungut.. aku diam.. tidak mungkin aku membalas..

Akhirnya bunga ku mekar juga.. aku gembira..ingin saja aku berteriak memanggil2 tuanku..ingin saja menjerit namanya.. ingin aku katakan..'lihat2!! aku telah berbunga'... seperti dikabulkan dia menjengukku.. tapi dia terkejut.. ekspresinya x seperti aku duga.. dia mengambil ku.. dibawa aku ke kawasan lapang entah di mana.. dia meninggalkan aku di situ.. aku meronta..tapi dia tidak peduli...tuanku kecewa.. ya, sebab mungkin aku bukan bunga yang dia sangka..

aku bersendirian di situ...hanya ditemani spesies lalang yg banyak..mereka memandangku dengan hina.. aku terguris.. aku terhina.. namun dalam diam aku belajar dari mereka.. walau mereka hanya lalang yang tidak panjang hayatnya kerana tidak disuka manusia..mereka terus bertahan..mereka terus bersaing..

dari mereka aku belajar..dari mereka aku mengerti..bukan diriku sahaja yg malang di dunia ini..
justeru, aku berjanji..meski bagaimapun nasib aku nanti..aku akan terus begini.. terus berbunga dan berusaha
untuk terus hidup sendiri..

Tuan..
terima kasih pernah mengambil aku entah dari mana..
terima kasih pernah memberi aku harapan yg hampir tiada..
tapi..
tanpamu tidak mungkin aku mampu terus hidup..
tidak mungkin aku mampu untuk berbunga..
teima kasih seikhlasnya..

Akan ku jaga diri ini..meski bukan bunga cantik bak bunga ros atau melati...aku mensyukuri kurniaan Tuhan dan aku faham.. meskipun aku cuma BUNGA TAHI AYAM...

#Rekaan semata-mata..Assalamualaikum..^^,

Monday, 31 December 2012

An ugly cake for my soul mate sisters..^ ^,

Assalamualaikum..

lewat2 baru nak update blog ne..huhu.. xpalah my invisible readers..hari ne aku nak share pasal experimen aku lagi.. sebelum ne aku ada post pasal DURIAN CREPE kan?..kan?.. x pena baca?.. haha.. ok.. experimen aku tu sebenarnya telah meninggalkan saki baki durian yg tiada sapa nak makan jadi aku pun kononnya merajinkanlah diri membuat satu lagi experimen separuh jadi iaitu..jeng2x..

KEK DURIAN!!


buruk tak buruk tak..haha,,jangan komen2.. at least ada usaha..kan3x.. Aku semberono ja ambi durian tu.. dan dari penasihat iaitu mama aku.. aku campur2kanlah segala macam dan pelbagai ingredients.. jadilah camtu..


First come in mind korang mesti tertanya2 apa kejadah yg aku letak cream betabur semacam tukan.. nampak cam tulisan..huhu..mang tulisan pun.. anyway walaupun huduh xda kena mengena degn tulisan tangan tau..(walaupun sebenarnya memang huduh =='.)
Actually tulisan atau huruf yg aku letak semak2 tu nama MY SISTERS..ala sibling..AFSIA tu nama gabungan kami semua..
adik beradik aku suma pompuan..cumilkan..:P..kami bole kongsi apa2 saja..


nelah adik beradik aku..huhu.. kiut miutkan semua..:p guess who the oldest..mesti  kamu salah teka punya..



yg ne time kitaorang jalan sama2..ramai2..best gila..
Korang ada adik-beradik tak?.. amacam best ke x best.. apa?..slalu gaduh?..besalah tu..tapi air dicincang takkan putus tau..kami slalu gak wrestling tapi itu yg menguatkan ukhuwah sebenarnya..siblings aku actually semua dah pegi jauh cari kehidupan di negeri orang kecuali aku ngan apeng..yg kecik skali tu..masak sendiri pun x mampu..xkan nak cari kehidupan kot..haha.. Aku harap sampai bila2 KAMI akan slalu bersama2.. kunjung-mengunjung di hari raya..ziarah-menziarah..Amin..

Last Words
LOVE ALL OF YOU SISTERS..just want u to know..I did cry when wrote this entry..:( miss all of u already..

-Kalau kawin nanti pastikan aku jadi pengapit ye..haha..-

                                                        ->IzZy<-





Wednesday, 26 December 2012

Siapa saya??..

Assalamualaikum..

Siapa saya?.. aku saja nak taip.. aku boring kot..haha..  aku kadang2 tak suka perangai aku sendri...tapi betul kata orangkan susah betul nak ubah perangai sendiri.. aku tulis entry ne bukan untuk membuka pekung di dada..tapi sekadar salah satu cara untuk aku menyedari siapa aku dan bermuhasabah.. InsyaAllah..

AKU  actually..

minta2lah aku tak ada penyakit ne..haha..
PARANOID
-Suka fikir bukan2.. baru nampak sesuatu dah mula takut..dah mula gelabah..tak rasional sangat.. dah mula judge orang..duduk dalam bas sendiri dgn pemandu bas pun bleh takut..gile2.ish2..

buruk tak buruk.. hehe..



SENSITIF(dlm bahasa kasar = CENGENG)
-ya, sangat..tersangat..bila orang kutuk aku..memang aku diam ja dari luaran tapi sebenarnya aku terganggu sangat.. walaupun cuma teguran berbaur gurauan.. bila aku sendiri2... aku renung apa yang orang cakap.. kalau orang tu serius.. diam2 tanpa orang lain tau aku MENANGIS.. sensitif gila sedangkan kadang2 kutukan yang dicakap tak betul pun.. kalau orang boleh bersemangat bila dihina, aku?.. boleh tersungkur..



PEMARAH
Ini adalah salah satu perangai aku yang paling aku tak suka.. aku tak dapat control.. aku marah walaupun benda kecil.. apa2 yang bagi aku tekanan atau sesuatu yang perlu utk aku berfikir..aku marah..gila..tak gila..haha..



KUAT MENJERIT
Kalau orang lain memang komfom x sukakan.. siapalah suka org kuat jerit.. gara2 perangai aku ne.. bila aku cakap baik2..orang lain ingat aku marah..tapi sebenarnya suara aku memang besar dan lantang.. Dalam hidup ne dah banyak kali aku jerit.. sory ya siapa2 yang aku pernah jerit.. habit aku ne dah aku insafkan kot..maybe..sebab aku pernah kena jerit balik.. aku jerit ngan orang lain sebab dorang salah tetiba orang lain tak tahan dan jerit aku balik..depan ramai orang plak tu.. kesian.. orang salah tafsir..tapi memang salah aku..hmmm..



KUAT PERASAN
bila aku jalan dalam Mall atau mana2 tempat yg ramai orangkan.. aku tak selesa sangat.. sebab bila orang tertenung aku skit atau tertoleh skit..aku jadi tak tentu arah..mesti aku ambil pusing.. 'baju aku buruk kh?'
'rupa aku hodoh kh?'.. 'hmm, mesti tudung aku senget..'.. tulah aku x suka sangat bila ramai orang.. kesian/.. ada penyakit..hehe..


dulu masuk skola baru pun takut xda sapa nak kawan..sedih2..:P

NEGATIF
perkara yang masih belum terjadi aku slalu tafsirkan apa yang akan berlaku..dan semua yang aku fikirkan tu NEGATIF..x pernah positif.. macam suatu ketika dulu tu.. waktu aku abis spm.. kami stay asrama kejap.. satu ari tu kami pakat keluar bandar.. jadi bertolaklah kami.. sampai tak ingat dunia dan telajak sampai malam..bas pun takda lagi..aku mati2 serabutkan fikiran aku dan hasut kawan2 aku yang lain..
'matilah, mesti warden marah'..'kita takkan dapat pulang punya'... dorang semua cool je...tapi gara2 aku punya negative thinking ne..orang pun jadi tekanan skali..huhu..

xda kena mengena.. tapi lebih kurang..sian anjing tu..haha..


PEMALAS
aku mengaku..aku memang malas.. tapi lepas tu marah diri sendiri..apalah nak jadi dengan aku ni.. lebih suka duduk2 buat B****..

PEMBANGKANG TEGAR
hah, ramai org sakit hati ngan akukan..hehe.. sori..tak sengaja..aku slalu bangkang apa orang cakap..pastu beria-ia plak tu.. pastu kadang2 aku bantah benda yang tak betul dan tak munasabah pun.. aku sendiri tak suka habit aku tapi ia secara natural.. dengar orang berhujah buat aku nak utarakan pandangan aku..

AGAK L**B*P
fikir sendirlah ye ap.. actually aku lambat tangkap orangnya.. orang cakap berjela2 panjang aku faham skit je.. daif btul otak aku..haha..

SUSAH SKIT NAK LUAHKAN EMOSI(berekspresi)
aku tak berapa romatik sangat..hehe.. bila kawan nangis..aku sedih sama2 tapi tak mampu nak pujuk.. agak kekok.. mungkin sebab aku jadi bongsu lama sangat kot.. lepas ada adik baru dapat luah skit2.. Bila orang bagi hadiah pun aku tak mampu nak kasi ekspresi..sori.. tapi terima kasih..



okey..full stop..banyak lagi yang mungkin aku sendiri tak tahu kot..tegur2lah ya..walaupun aku sensitif at least aku boleh renung2kan..Thanks, sesiapa yang pernah tegur... harap dapat jadi yang lebih baik.. sama2 buat peningkatan..out..peace..

                                             

                                                                -IzZy-

Thursday, 20 December 2012

My Durian Crepe..creepy maybe..haha..

Assalamualaikum..

Hari ni..saya dengan bangganya menyatakan yang saya telah berjaya menghasilkan sesuatu yang menjadi perbualan ramai.. apa..apa..apakah.. jeng2x..





Durian creepy..- -.'



@durian CREPE..


Haha.. rupa dia buruk skit kan.. tapi xpalah at least aku trykan.. ko ada?? yang ne ja yang bleh tahn rupa dia.. yang lain sangat2lah nazak..kesian.. first time kot.

Mesti ramai orang tertanya2x rasa diakan? Actually, sama ja dgn durian yang membezakan krim putar tu.. kalau letak aiskrim pun boleh kot.. ala macam lempeng.. bleh cecah dengan apa2kan.. cam susu, kari daging..hah.. cam2lah cumanya dalam dia durian..Jadi siapa yang minat durian dan nak cuba tu..gudluck lah ye..aku pun pening2 lalat waktu nak mula.. sebab resepi kat internet banyak sangat..xtahu nak ikut mana satu..last2. campur punya campur jadilah juga..walau x sesedap mana.. at least dapat rasa..kan..kan?? daripada beli.. org kata mahal.. kawan mak aku pun jual 10 ringgit 5 ketul..huhu.. baik beli 1 biji durian RM10..pastu masak sendiri bleh dapat banyak..kan..kan??..hehe.. 

so, all the best guys.. google dulu baru putus asa..hehe..^ _^



-Izzy-

Wednesday, 19 December 2012

Rasa ITU Rahsia..^ ^,

Assalamualaikum..
Hari ne rasa nak berjiwang sket..tak suka??..x apa..sekadar rasa yang x terungkap oleh lidah..




Tatkala aku melangkah..
langkahan ke sebuah dunia baru..
Rasa itu telah lama hadir..
Mengiringi imaginasi yg mungkin x terkecapi..
Terkesima dgn sepasang mata yg memerhati..

Ya, benar.
Begitu mudah rasa itu bertapak..
Tanpa perlu mengenali..
Tanpa perlu menyelidiki..
SIAPA di sebalik jasad pinjaman Ilahi..
Perasaan yg merobek-robek seketul daging
Yang rapuh dan hampir hancur..

Ternyata frasa 'berfikir sebelum bertindak' itu benar..
Ternyata HIDUP di dalam KOTAK itu indah..
Jasad itu telah dimiliki..oleh dua entiti..
Insan dan Tuhan..
Saat itu aku tersenyum sendiri..
Ternyata Egoisku menyelamatkan keadaan..

Namun..
Benar, seperti sangkaan..
Cinta remaja itu terlalu rapuh untuk bertahan..
terlalu naif untuk diduga..
terlalu ramai mata yg kurang senang melihatnya..
Ia akhirnya terbelah dua..

Kekecewaan yg datang memang sukar untuk dibendung..
Bisa terlepas kepada apa-apa jua yang ada di muka bumi..
mungkin tumbuhan..mungkin jua haiwan..
ataupun mungkin kepada sesuatu yang lebih berteknologi..
Tapi AKU menang dalam pilihan..
Sebuah luahan yg mash segar dalam ingatan..

KECEWA..SUKA @ MARAH..
Rasa yg x mungkin terpampang di wajah..
semua itu rahsia..Hanya Tuhan yang tahu..
'Perasaan itu hanya perlu tahu kawan..tidak semestinya untuk memiliki'
Kata-kata sadis yg mungkin terluah tanpa 100% kesedaran..
Sebuah sindiran buat seketul daging dalam genggaman..
Yg pada hakikatnya seperti memanah dgn sasaran -DIRI-..

Manusia??
Memang senang makan..
susah untuk berhenti..
Makanan yg lazat buat fikiran entah ke mana..
buat akal berlari untuk seketika..

Jasad itu..
satu-satunya IMPIAN yg menjadi nyata..
Apa telah terjadi..
Apa yg telah diminta pada TUHAN..
Wujudkah magis untuk mengadakan sesuatu yg terbina dulu??
Itu semua tetap rahsia..
Rahsia yg Maha Kuasa..

Jasad itu
satu-satunya IMPIAN yg telah dilepaskan..
Sebuah Tahun Tuah buat seseorang yang dalam kesamaran..
Pendirian melebihi segalanya..
tersilap langkah..buruk padahnya..
Biarlah RASA itu menjadi RAHSIA..
kerana Jalan di depan masih panjang..
Apa kau pasti tiada yg datang menghalangi..
apa kau pasti dugaan besar MAMPU kau tempuhi..
sedang semangkuk nasi belum MAMPU kau beli..
Keluarga sendiri??
Masih belum mampu kau SAYANGI..
Apalagi Penciptamu yg HAKIKI..


*Lepaskanlah apa yang perlu dilepaskan.. terkadang kata hati itu benar.. mungkin Dia hanya diutuskan sementara sebagai perantara agar kau kecewa dan akhirnya kembali MENCINTAI cinta yang jauh lebih suci..Berbahagialah.. pasti ada yg mendoakan..pasti ada yg melindungi.. Suatu Hari Nanti..^ ^,

Sunday, 16 December 2012

Ajaibnya Al-Quran..Indahnya Islam..^ ^,

Assalamualiakum..

Hari ni aku nak kongsi pasal apa yang aku dapat daripada pembacaan aku..
Majalah ne bagus dan berguna sangat untuk mereka yang selalu bertanya..menyoal..ada pertanyaan..tertanya-tanya..dan segala bagai bentuk persoalan..huhu..

Dan nama majalah yang aku baca dan aku maksudkan ialah..dumdudmdudmdum( Drum roll please)..hehe..
ialah.. majalah...


SOLUSI!! ini hasil carian google..koleksi aku tak sebanyak ne..huhu..
Sebenarnyakan..honestly aku baru berjinak-jinak dengan buku ne..huhu.. dulu aku slalu tengok orang baca..orang cakap..orang gosip jew..dan skarang baru turn aku plak beli..huhu.. dan aku baru ada satu buku ne..


tadaa.. yang ne punya edisi 47..huhu..

best tau buku ne.. gerenti tak rugi beli.. kalau tak tahu nak tanya mana.. jawapan banyak dalam buku ne.. tapi xdalah plak pasal gosip2 artiskan.. namanya pun tulisan agama.. pasal kemashalatan masyarakat tentang agama islamlah..huhu.. kalau gosip2 tu..cari buku mangga ke..remaja ke..haha..

Balik pada topik..
Dalam aku bosan2..aku pun bacalah balik buku yang aku beli dua tiga bulan lepas ne. selak punya selak.aku jumpalah topik yang menarik lagi mententeramkan hati dan membenarkan serta mengukuhkan kepastian tentang islam agama yang suci.. Sesiapa yang ada buku ne..sorilah ya buang masa korang tulisan aku.. huhu..cuma nak kongsi.. topik tu mukasurat 92 dan 93 dan tajuknya adalah..

'Saintis Perancis Mengakui Kebenaran Al-Quran'
(nukilan Dr.Farhan Hadi Mohd Talib)

hah..pa macam..samakan tajuk entri blog aku kali ne dengan buku dia.. dan kisah camana 'dia',saintis perancis tu  boleh percaya cam2 berbunyi begini..

Ada sorang Doktor dan saintis Perancis terkemuka pada era 70'an dulu yang bernama Dr. Maurice  Bucaille.. Dia ne terkenal sangat masa tu..apa yang buat semua orang terkejut waktu tu ialah pabila dia telah menulis satu buku yang bertajuk 

'The Bible, The Quran and Science'

nelah buku tu..(rasa cam nak beli plak).. 

hah..inilah yang menggemparkan dunia pada masa tu..penulisan ni berkisarkan tentang perkaitan ilmu sains dan apa yang terdapat dalam Al-Quran..

Camna mulanya dia tulis buku ne?.. hah gini ceritanya..

Pada suatu hari..(aku cerita cara akulah ye).. pemerintah perancis yang bernama Francois Mitterand pd taun 1975 buat tawaran pada kerajaan Mesir untuk buat kajian tentang Firaun Ramses 2..Sebab waktu tu Perancis mang terkenal sangat pasal dunia pengkajian ne..(lepas tu diangkut lah mumia tu ke perancis dari Mesir..guna kapal terbang atau helikopter..tu aku tak pasti..hehe..)

Dipendekkan cerita. Dr.Maurice dibagi amanah jadi ketua utk kajian tu.. time org lain tengah sibuk pkir camana nak make sure Jasad Firaun tu  last longlah kan..hehe.. bhasa rojak..tapi dia lain plak.. dia nak kaji camana Firaun tu mati..ala..cam CSI tu.. hehe..(maybe dialah faktor pembikinan filem CSI tu )..:p
Kaji punya kaji.. akhirnya dia pun dapat tahu yang Firaun tu mati lemas.sebab dia jumpa butiran garam pada badan Firaun tu..Dia pun dengan bangganya bentanglah laporan dia pada suma orang..dia ingat dialah orang pertama yang tau camana firaun tu mati.. sampai2 banyaklah anugerah dia dapat..antaranya..

1.Le prix Diane Potier-Boes( pandaikan aku tulis perancis..hehe..).
2.Acedemie Frantaise..dan etc..

malas nak tulis..gpun bhasa perancis gak.. x paam punkan..hehe.. Tetiba di suatu hari.. Kawannya cakap kat dia..'jangan yakin sangat kawan.. Orang Islam dah lama tahu camana firaun mati'..
Dia pun tak puas hatilah kan sebab dia rasa dia duluan taukan.. tetiba kawannya yang lain plak cakap..
'Dalam Al-quran kitab orang islam  ada tulis camana Firaun ne mati'..

Hah..pastu dia terfikirlah..betulkah..dia duduk depan Firaun tu..dia fkir2. dia bingung..mumia yang ada depan dia dijumpa taun 1898..x sampai pun 100 taun.. sedang Al-Quran wujud 1000 taun yg lalu..hmmm... pastu dia fikir lagi.. logikkah firaun depan aku ne Firaun zaman nabi Musa.. logik kah Nabi Muhammad tau hal ini sedangkan perkara tu berlaku sebelum  Al-Quran diturunkan..hmm..(aku yg membaca pun bingung sekali)..
Abis dah kajian tu..lepas dibaiki, mumia tu pun dihantar pulang..Gara-gara tak puas ati punya pasal.. dia pun ikut seminar yang diadakan oleh pakar-pakar Perubatan Islam diArab Saudi..dalam majlis tu dia tanyalah kat dorang.. 'saya dapat tahu firaun mati lemas pastu dia diselamatkan..tapi org kata dalam Quran dah ada lama dah..btul?' (maybelah, ayat dia mcm nekan..)..  Jadi dipendekkan cerita lagi..Seorang Pakar Muslim tampil lalu membacakan Surah Yunus ayat 92 yang bermaksud..

'Pada hari ini, Kami selamatkan badanmu(keluarkan dari air laut setelah mati lemas) supaya kamu dapat dijadikan pengajaran bagi umat seterusnya.(Ingatlah) sesungguhnya kebanyakan manusia lalai daripada memerhati dan memikirkan) tanda-tanda kekuasaan Kami.'

Lepas dengar ja apa yang pakar perubatan Islam tu baca..dia terus yakin yang ayat tu bukan dari Manusia tapi dari Tuhan. Hah, dari situlah dia tulis buku 'The Bible, The Quran and science tu'.

Ramai yang cakap yang dia dah memeluk agama Islam sebab nama barunya Dr.Yahya Maurice Bucaille..tapi dia sendiri tak hebahkan tentang tu sebab dia ingin dikenali sebagai ahli akademik supaya penulisannya diterima secara terbuka oleh setiap lapisan masyarakat.. The End..

Aku selitkan sekali Video camana perjalanan cerita ne yg orang upload di Youtube.. korang bukalah sendiri ya..




Sekian..Wassalam..Wallahu al'am...




Thursday, 13 December 2012

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...